,,Leczenie Pękniętego Serca”-Psychoterapia Traumy
Kurs Specjalistyczny
Posiada Atestację Sekcji Naukowej Psychoterapii oraz Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego
Program „Leczenie pękniętego serca- psychoterapia traumy” jest cyklem zajęć bazującym na modelu hipnoterapii amerykańskiego psychiatry Miltona.H.Ericksona, rozwijanym dalej przez jego uczniów m.in. przez Ernesta Rossiego, Jaya Haleya, CloeMadanes , Jeffreya Zeiga.
Hipnoza ericksonowska promuje aktywny i kreatywny udział pacjenta, kieruje jego uwagę na potencjalnej sile i zasobach, orientuje w kierunku wizji pozytywnej przyszłości, prowadzi do wzbudzenia wrażliwości na wewnętrzną reakcję konstruktywnych aspektów nieświadomości. Terapeuta wspiera rekonstrukcję traumatycznych wydarzeń w celu przypomnienia zasobów i transformacji pamięci oraz dokonania wewnętrznej integracji. Pacjent odzyskuje przy tym poczucie kontroli i sprawstwa.
Struktura szkolenia – proponowana tematyka i kolejność zajęć – odzwierciedla etapy procesu terapeutycznego powrotu do zdrowia według modelu SARI (Stabilizacja, Aktywacja, Rozwiązanie, Integracja).
Każdy dwudniowy warsztat, w zamierzeniu autorów programu, będzie zawierał elementy i doświadczenia odtwarzające kolejne etapy odzyskiwania zdrowia przez pacjenta , dając uczestnikom szkolenia możliwość powtórzenia i utrwalenia sposobów pracy nad sojuszem terapeutycznym, bezpieczeństwem i stabilizacją, aktywacją i opracowaniem pojawiającego się traumatycznego materiału, rekonstrukcją i tworzeniem rozwiązań a także integracją zdysocjowanego materiału i pracą nad nową tożsamością.
Szczegółowy program szkolenia przedstawia się następująco:
Warsztat I: Podstawy procesu leczenia traumy (prowadząca Katarzyna Szymańska)
Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami, mechanizmami psychicznymi i diagnozą PTSD, rodzajami traumy oraz celami terapii. Zostaną przedstawione etapy pracy i strategie leczenia traumy. Prowadzący rozpocznie proces budujący poczucie bezpieczeństwa i integrację grupy. W programie zawarta jest demonstracja i ćwiczenie praktycznych umiejętności pracy w hipnozie, spożytkowującej zjawiska transowe charakterystyczne dla traumy: dysocjację, amnezję, katalepsję.
1. Budowanie bezpiecznej relacji terapeutycznej z zastosowaniem: a/ hipnozy klinicznej: rozwijanie poczucia synchronizacji i zdolności mentalizacji psychicznych procesów pacjenta; b/ technik wydobywających zasoby i możliwości orientacji pacjenta w czasie teraźniejszym.
2. Diagnoza PTSD – objawy osiowe i diagnoza różnicowa, współwystępowanie z innymi zaburzeniami psychicznymi
3. Mechanizmy psychiczne, zjawiska hipnotyczne właściwe dla zespołu pourazowego i cele terapii.
Rodzaje traumy ze względu na czas trwania i etiopatogenezę.
4. Strategie leczenia: fragmentowanie procesu – „podążanie małymi krokami”;
5. wydobywanie i spożytkowanie zasobów; orientacja na pozytywną przyszłość; kierowaniu uwagą pacjenta i sugestiami.
6. Spożytkowanie zjawisk dysocjacji- asocjacji w procesie leczenia. Praca w hipnozie przy symbolicznym określaniu celów leczenia
7. Spożytkowanie zjawisk hipnotycznych: hipermnezji-amnezji w opracowaniu doświadczenia urazowego (technika hipnozy: „pojemników na pamięć”), katalepsji- ruchu (technika hipnozy: „milczącego odreagowania”)
Rola hipnozy klinicznej w leczeniu traumy.
Warsztat II: „Bezpieczna obecność”. Stabilizacja, samoregulacja – w pracy z traumą (prowadzący Krzysztof R. Karauda)
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z różnymi sposobami korzystania z zasobów swojego ciała w sytuacji przeciążającego stresu i traumy. Kluczowa w tym procesie jest znajomość własnych reakcji psychofizycznych wobec trudnych doświadczeń oraz zdolność stabilizacji i przywracania poczucia bezpieczeństwa. Część tych umiejętności zależy od reakcji wyuczonych w przebiegu linii życia, część to efekt działania autonomicznego układu nerwowego. Jednym z podstawowych celów szkolenia jest skierowanie uwagi uczestników na umiejętność rozpoznawanie własnych wzorców regulacji autonomicznej w pracy z pacjentem.
Warsztat III: „Kopalnia skarbów” – zasoby terapeuty i pacjenta w pracy z traumą (prowadzące Aleksandra Nowak, Inga Nowak-Dusza)
a/ budowanie stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa (czynniki wpływające na poczucie bezpieczeństwa; „wewnętrzni sprzymierzeńcy’ – tworzenie zasobowych stanów ego; bezpieczne miejsce/miejsce komfortu; pomocna istota; rysunek doświadczenia zasobów; „ochronny płaszcz)
b/ przetwarzanie i spożytkowanie doświadczenia traumatycznego (objaw/y jako zasób; spożytkowanie podwójnej świadomości: zasoby „tu i teraz” oraz „tam i wtedy”)
c/ specyfika procesów pamięciowych i doświadczenia czasu przez pacjentów z diagnozą PTSD – integracja (tworzenie osobistej mapy zasobów; zasoby na linii życia).
a/ indywidualnej (wersja „ja” sprzed traumy i po uporaniu się z traumą)
b/ systemowej (opowieści rodzinne o sile i sposobach przetrwania)
c/ relacji terapeutycznej (rozpoznawanie wskaźników dobrego, bezpiecznego kontaktu, zaufania w relacji terapeuta-pacjent; rytuały terapeutyczne).
a/ oddech jako bezpieczna struktura „tu i teraz”
b/ rozwijanie świadomości ciała i samoregulacji
c/ „wyspy bezpieczeństwa” w ciel
d/ poszukiwanie codziennych, przyjemnych aktywności
e/symbole radości zycia
Warsztat IV: „Pomóż mi przetrwać tę sytuację”. Interwencja kryzysowa, jako możliwość zapobiegania rozwoju zespołu pourazowego (prowadzące Inga Nowak-Dusza,)
Warsztat V: Wysłuchaj mnie – świadectwo ciała. Leczenie traumy w pracy z pacjentem chorym somatycznie (prowadząca Lucyna Lipman)
Program warsztatu jest oparty o strukturę prowadzonych procesów psychoterapeutycznych pacjentów cierpiących z powodu chorób i dolegliwości somatycznych. Omawiane przypadki będą odnosić się do terapii indywidualnej, rodzinnej i par. W każdym z poruszanych zagadnień będzie możliwość zdobycia doświadczeń praktycznych poprzez zapoznanie się z hipnotycznymi i symbolicznymi technikami pracy terapeutycznej.
Warsztat VI: „Sztuka sklejania życia”. Terapia osób, które przeżyły traumy złożone. (prowadząca Jolanta Berezowska)
a/ budowanie bezpieczeństwa w procesie terapii;
b/ budowanie dostrojenia w diadzie terapeuta-pacjent;
c/ rozwijanie postawy akceptacji i tolerancji
d/ koncepcja podzielenia Ja na części i wprowadzenie do pracy z częściami;
e/ etap otaczania części współczuciem i zrozumieniem;
f/ budowanie przywiązania opartego na wcześniej wypracowanym poczuciu bezpieczeństwa;
e/ praca z częściami nazywanymi „autodestrukcyjnymi” – przedefiniowanie.
Warsztat VII: Praca z rodziną zgłaszającą się po doznaniu lub ujawnieniu traumy. (prowadząca Anna Wierzbowska)
Warsztat prezentuje aspekty prowadzenia terapii rodzinnej , szczególne uwzględniające pracę z rodzinami zgłaszającymi się po próbie samobójczej dziecka, po zachowaniach autodestrukcyjnych, czy po ujawnieniu nadużycia seksualnego. Warsztat odnosi się zarówno do teoretycznych jak i do praktycznych aspektów pracy z rodziną oraz do wyposażenia terapeuty rodzinnego w umiejętności niezbędne do pracy z rodziną gdzie wystąpiło traumatyczne doświadczenie.
1. Wzorce przywiązania a uzdrawiający związek z terapeutą.
2. Prężność rodziny jako wymiar sprzyjający powrotowi do równowagi. Sieć społeczna i zaangażowanie społeczne rodziny jako czynnik budujący odporność systemu.
3. Ćwiczenie przeprowadzenia sesji rodzinnej z elementami zadośćuczynienia i przywracania właściwej hierarchii w systemie.
4. Prezentacja przypadków i strategii terapeutycznej stosowanej w procesie terapii.
5. Czynniki ryzyka traumy „zastępczej” u terapeuty i możliwości zapobiegania.
6. Zasoby terapeuty rodzinnego.
Warsztat VIII: „Możemy się odrodzić” – wzrost potraumatyczny (WPT). (prowadząca Katarzyna Zaborska)
5. Studium przypadku:
– kobiety (zagrożenie życia z powodu choroby)
Warsztat IX: SUPERWIZJA ( prowadzący Krzysztof Klajs)