Podstawy kontaktu terapeutycznego
Badanie psychologiczne
1.Obserwacja kliniczna
2. Wywiad psychologiczny
3. Testy psychologiczne
Zasady sporządzania opinii psychologicznej:
Podstawowe aspekty diagnostyki neuropsychologicznej
Diagnoza osobowości
Przykładowe obszary klinicznej oceny psychologicznej w psychologii sądowej:
– psychologiczna ocena sprawcy czynu zabronionego
– ocena psychologiczna ważności oświadczeń woli i ważności testamentu
– ocena psychologiczna w kontekście ubezwłasnowolnienia
– sprawy cywilne o odszkodowania , ocena uszczerbku zdrowia
– ocena wartości poznawczej zeznań świadka
– sprawy rodzinne
Praktyczne porady dotyczące tworzenia ekspertyz sądowych w/w aspektach.
Podstawy psychopatologii
Wybrane zagadnienia z międzynarodowej klasyfikacji chorób ICD 11 i omówienie różnic z dotychczasową klasyfikacją ICD 10.
Umiejętności zbierania wywiadu klinicznego
Diagnoza:
– psychologiczna,
– psychiatryczna
– psychoterapeutyczna
Cel, różnice i podobieństwa tych diagnoz.
Psychologiczna diagnoza zaburzeń psychicznych
Ćwiczenie umiejętności praktycznych – stawianie hipotez badawczych w oparciu o otrzymane studium przypadku, planowanie badania testowego w postaci wyboru metod badawczych adekwatnych do problemu. Prezentacja wybranych metod.
Diagnoza intelektu
Prezentacja wykonywania metod badawczych mających na celu dokładne określenie poziomu zdolności intelektualnych. Testy : Stanford – Binet V (SB5), Matryc Ravena , Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R/PL
Ćwiczenie umiejętności praktycznych – stawianie hipotez badawczych w oparciu o otrzymane studium przypadku, planowanie badania testowego.
Ćwiczenie umiejętności praktycznych.
Terapia jako podróż w zdrowie.
Wybrane kliniczne zagadnienie prowadzenia terapii
Zapoznanie z technikami i metodami w/w podejść psychoterapeutycznych.
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych, doświadczanie roli pacjenta, terapeuty, obserwatora.
Praca z pacjentem uzależnionym
Podstępowanie diagnostyczne i terapeutyczne
– rola psychologa w tych procesach.
– współpraca z zespołem terapeutycznym (specjalistą psychoterapii uzależnień, lekarzem, pielęgniarką, psychoterapeutą)
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych, doświadczanie roli pacjenta, terapeuty, obserwatora.
Psychologia i psychiatria sądowa
Zasady orzecznictwa sądowo-psychiatrycznego i sądowo-psychologicznego
Pojęcie niepoczytalności
Stosowanie środków zabezpieczających
Terapia sprawców czynów zabronionych:
– poczytalnych
– niepoczytalnych
Pomoc ofiarom i świadkom przestępstw
Aspekty prawne w psychologii i psychiatrii (wybrane zagadnienia)
– tryb nagły
– tryb wnioskowy
3. przymusowa terapia uzależnienia
4. Tajemnica zawodowa
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych
Praca z pacjentem przed 18rż.
Indywidualna praca z dzieckiem
Diagnoza i terapia rodzinna
Wybrane zagadnienia kliniczne: (diagnoza i propozycje terapeutyczne)
Rola i zadania psychologa w tych procesach
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych.
Praca z pacjentem doświadczającym traumy w nurcie eriksonowskim.
– spożytkowanie traumy jako doświadczenia
– praca z zasobami
– zjawiska transowe
– systemowe rozumienie traumy
– wzrost posttraumatyczny
Praca z ciałem – pamięć traumy w ciele
Doświadczenie terapii TRE – udział w sesji TRE
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych.
Pacjent tzw. TRUDNY
Trudności w terapii
Trudności:
Spożytkowanie motywacji i oporu w terapii
Współodpowiedzialność pacjenta za proces zdrowienia
Rola i docenianie mechanizmów obronnych osobowości
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych, doświadczanie roli pacjenta, terapeuty, obserwatora.
Praca z pacjentem agresywnym
Postępowanie diagnostyczne, różnicowanie, propozycje terapeutyczne.
Stany nagłe w psychiatrii zagrożone zachowaniami agresywnymi.
Profilaktyka zachowań agresywnych.
Autoagresja i suicydalność.
Kazuistyka i ćwiczenie umiejętności praktycznych, doświadczanie roli pacjenta, terapeuty, obserwatora.
Niespodzianka – program spotkania na życzenia studentów i wniesionych przez nich potrzeb
oraz dbałość psychologa/terapeuty o siebie
– Superwizja
– Grupy Balinta
Doświadczenie transu eriksonowskiego.
Po ukończeniu stażu w Centrum Terapii Psyche w Szczecinie otrzymasz certyfikat, który ułatwi Ci rozpoczęcie 4-letniego kursu psychoterapeutycznego lub pozwoli podjąć pracę jako psycholog. Ten certyfikat stanowi ważny dokument, otwierający drzwi do dalszego rozwoju zawodowego w obszarze psychoterapii.
Podczas stażu w Centrum Terapii Psyche w Szczecinie poszerzysz swój warsztat umiejętności w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii dla osób dorosłych. Będziesz miał/a okazję pracować pod profesjonalnym nadzorem doświadczonych i certyfikowanych psychoterapeutów, co pozwoli Ci zdobyć praktyczne doświadczenie oraz wiedzę w realnym środowisku zawodowym.
Ukończenie stażu w Centrum Terapii Psyche w Szczecinie umożliwi Ci łatwy powrót do zawodu psychologa/psychoterapeuty nawet po dłuższej przerwie czy urlopie macierzyńskim. Nabędziesz niezbędne kompetencje i pewność siebie, by skutecznie pełnić rolę w tym wymagającym zawodzie.
Podczas stażu będziesz miał/a szansę dokładnie poznać zasoby i ograniczenia związane z pracą w roli psychologa lub psychoterapeuty. To istotne, abyś mógł/a podejmować świadome decyzje dotyczące swojej dalszej ścieżki zawodowej. Ponadto, stworzysz nowe, wartościowe relacje z prowadzącym oraz pozostałymi uczestnikami grupy, które mogą stanowić wsparcie również po zakończeniu stażu.
Dodatkowo, zaliczenie obowiązkowych praktyk studenckich na Twojej uczelni będzie potwierdzeniem praktycznych umiejętności zdobytych podczas stażu w Centrum Terapii Psyche w Szczecinie. To istotne uzupełnienie Twojej ścieżki edukacyjnej i praktycznego doświadczenia zawodowego.